top of page

اعتراض عیسی برعلیه کاهنان دین فروش


در زمان مسیح یهودیه مستعمره دولت روم بود و تمام منابع و مالیات مردم توسط باجگیران به روم فرستاده میشد . رومی ها مقامات سیاسی و مذهبی کشور را از بین خود یهودیان انتخاب میکردند تا یهودیان فکر کنند کشورشان مستقل است چون بدست یهودی اداره میشود . مردم در فقیر مطلق و رنج بودند . گاهی جوانان بر علیه شرایط اعتراض میکردند ولی بوسیله سربازان سرکوب میشدند چرا ؟ آیا علت نفوذ و اقتدار امپراطوری روم بود ؟ خیر

در آنوقت یهودیان به چهار گروه تقسیم شده بودند که هرکدام طرز تفکر خاص و متفاوت خودشان را داشتند و هرکدام ساز خودش را میزد . 1- هیرودیان 2- صدوقیان 3- فریسیان 4- غیورین ( زلس ها )


هیرودیان طبقه روشنفکر بودند و دیگران را بیسواد میدانستند. معتقد بودند شرایط مصیبت بار حق مردم است چون بیسواد و عقب افتاده اند . آنها بجای فرهنگ کشورشان به فرهنگ یونانی وابسته بوده و به تاریخ و فرهنگ کشورشان نگاه تحقیر آمیزی داشتند. و سرگرم مدرک و مدال و جشنواره و مجوز نشر کتاب و سلبریتی شدن بودند و اعتنایی به شرایط اجتماع نداشتند


صدوقیان که منکر زندگی بعد از مرگ بودند . دم را غنیمت میشمردند و شرایط فلاکت بار مردم برایشان مهم نبود. از طریق زد و بند با مقامات مذهبی و سیاسی مشغول کسب ثروت و خوشگذرانی و دریافت عنوان و مقام بودند و در دیراه منفعت طلبی هزار فامیلی بسر میبردند.


فریسیان در مقام کاهنان " جامعه روحانیت فاسد و حیله گری " بودند که معبد را به مخفیگاه دزدان و دکان تجارت مذهبی تبدیل کرده و در آن کبوتر و گاو و گوسفند میفروختند و شریعت خدا را بوسیله احادیث جعلی به تقلید از احکام خودشان تغییر داده و دستشان با دولت روم در یک کاسه بود . کاهنان به مقامت روم گفته بودند درآمد معبد را بما بسپارید و بگذارید ما مرجع تقلید باشیم و نذورات و صدقات و خیرات مردم را بگیریم مابقی مال شما باشد. بعبارتی سیاست و مذهب قاطی شده و نان به قرض هم میدادند .


غیورین جوانانی بودند که از شرایط ناعادلانه اجتماع و غارت باجگیران زجر میکشیدند و بدون پشتیبانی آن سه گروه دیگر همواره به عوامل رومی اعتراض میکردند. گاهی هم با سربازان مسلح برخورد فیزیکی داشتند و بعنوان اغتشاش گر سرکوب شده به زندانهای سیاسی میافتادند و با وحشیانه ترین روش شکنجه مخصوص جنایتکاران رومی به قتل میرسیدند .

اما علت سرکوب اعتراضات نه اقتدار سربازان روم بود . نه حیله کاهنان دین فروش . نه بی اعتنایی روشنفکران مقام طلب و نه زدو بندهای صدوقیان . پس علت سرکوب چه بود ؟

علت اصلی سکوت مردم بخاطر وابستگی و اطاعت کورکورانه از روحانیت فاسد کشور بود. مردم روحانیون را نماینده خدا میدانستند و گرفتار خلسه مذهب شده و روحشان کاملا تسخیر شده بود . آنها فتوای کاهنان را شریعت بدون خطای یهوه میدانستند و سر پیچی از آن را جنگ با خدا میدانستند .


درمان چیست ؟ : در یکشنبه نخل مسیح به معبد رفت و یک تنه تخت صرافان و کاسبان دین فروش و کاهنان ریاکار را واژگون ساخت و گفت معبد خانه عبادت خداست لیکن شما آن را مخفیگاه دزدان ساخته اید . ( لوقا 19 : 45 و 46 )

نکته بسیار مهم : دراین اعتراض واژگون کننده عیسی مسیح برعلیه کاهنان فاسد معبد هیچکس نتوانست صدای اعتراضش را سرکوب کند.چـرا ؟ لوقا میگوید" زیرا تمامی مردم کنارعیسی ایستاده و ازاو حمایت کردند و کاهنان به سبب زیادی جمعیت نتوانستند او را سرکوب نمایند" ( لوقا 19 : 47 و 48 )


رمـــز پیروزی همین است : حمایت تمامی مردم - وجود زیادی جمعیت در اعتراضات


جلیل سپهر

Comments


bottom of page