top of page

 معنی و مفهوم کلمه پنطیکاست چیست؟



وقتی موسی به نزد فرعون رفت به او گفت یهوه خدای اسرائیل میگوید: قوم مرا رها کن تا برای من در صحرا عید نگاه دارند (خروج 5 : 1 )

قوم هفت هفته بعد از رهایی از مصر عید هفته ها را در صحرا برگزار کردند و چون روز بعد از هفت هفته " روز پنجاهم " بود به عید پنطیکاست یعنی روز پنجاهم معروف گردید و قوم هر ساله به اورشلیم رفته به مناسبت آزادی از ناتوانی و اسارتشان در مصر عید پنطیکاست را برگزار میکردند.

در عید پنطیکاستی که دقیقا پنجاه روز بعد از قیام مسیح برگزار گردید یهودیان زیادی از کشور های مختلف برای انجام فرایض مذهبی به اورشلیم آمده بودند که ناگاه شنیدند شاگردان مسیح با اقتدار و تسلط کامل به زبان آنها سخن می گویند و از این امر متعجب شدند .و چنانکه خدا زبان الکن موسی را طوری گشود که توانست مقتدرانه به فرعون فرمان بدهد . در این روز زبان شاگردان را چنان باز کرد که توانستند مقتدرانه جلوی روسای کاهنان و پادشاهان بایستند و مقتدرانه سخن بگویند . ( اعمال 2 : 5 تا 8 )

در آن روز شاگردان مسیح از قدرت روح القدس لبریز شده و از اسارت ضعف هایشان آزاد گردیده وارد صحنه اقتدار روحانی شدند و کلیسای مسیح با فیض روح القدس متولد شد.

در واقع صحنه عید هفت هفته بعد از قربانی خون بره در مصر به صحنه عید هفت هفته بعد از قربانی بره خدا عیسی مسیح در اورشلیم تبدیل گردید.


جلیل سپهر

Comments


bottom of page